Cíl pracovní pozice
Nový CFO přebírá od stávajícího (který odchází na nový projekt v rámci skupiny) pevně ukotvenou agendu finančního řízení stabilizované společnosti. Kromě vlastní agendy finančního řízení, CFO přímo ovlivňuje a spolurozhoduje v oblastech plánování výroby, nákupu surovin, řízení nákladů jednotlivých oddělení a poboček s cílem zajistit cash flow a maximalizovat hodnotu firmy. Přímo se podílí na strategických investičních rozhodnutích, jejich financování a návratnosti. Pravidelně jedná s partnery (banky, dodavatelé, zákazníci). CFO hraje významnou roli partnera/mentora manažerského týmu, do kterého přináší finanční pohled a ovlivňuje myšlení vedení podniku v otázkách finančního řízení a jeho vlivu na rozhodování ve výrobě a obchodu. CFO je přímo podřízen provoznímu řediteli (COO), intenzivně spolupracuje s předsedou představenstva, výrobním ředitelem, ředitelem vývoje, technickým ředitelem a obchodním ředitelem
Hlavní odpovědnosti
- Primární odpovědnost za řízení financí v celém podniku (plánování financí na základě plánu výroby a nákupu, provádění finančních analýz, řízení finančních toků a provádění nákladových analýz pomocí různých finančních ukazatelů, rozhodování ve finanční oblasti.
- Odpovědnost za strategické a operativní finanční a ekonomické plánování a controlling – zodpovědnost za efektivní hospodaření a naplnění zvolené finanční strategie – generování zisku a zajištění jeho dlouhodobé udržitelnosti.
- Sestavení ročních plánů a rozpočtů, forecasting, monitoring výnosů a nákladů (zejména kalkulace) společnosti, cash flow management, řízení rizik a manažerský reporting a jejich úspěšná prezentace
- Tvorba finančních analýz, forecastů a doporučení – analýza finančních rizik a příležitostí ve společnosti
- Zodpovědnost za správnost účetnictví a vykazování – optimalizace aktiv, pasiv a daní, řízení cash-flow
- Efektivní spolupráce s bankami, auditory, poradci a příslušnými autoritami
- Zajištění, garance a kontinuální rozvoj finančního řízení společnosti s ohledem na její potřeby a vývoj, v průběžné spolupráci s managementem firmy a ostatními zaměstnanci, a to především s ohledem na následující záměry dle priorit
Očekávané bezprostřední úkoly:
- Kompletně převzít agendu a svěřený tým
- Získat přehled o vnitrofiremních procesech, potřebách a prioritách
- Navázat funkční vztahy, jak v rámci společnosti, tak mimo ni – určit priority a úspěšně o nich přesvědčit ostatní
- Definovat klíčové priority a zaměřit se na jejich realizaci – podílet se na implementaci moderních principů řízení, v tradiční ale rychle se rozvíjející se společnosti
- Být leaderem, odborníkem a partnerem vedení společnosti.
- Podílet se na optimalizaci a zefektivnění vnitrofiremních procesů – spolupráce s ostatními úseky společnosti, reporting
- Hlavní oblasti působení CFO:
Finance a účetnictví:
- Účetnictví – veškeré účetní operace včetně roční závěrky, auditu a konsolidace
- Banky – úvěry, platby, elektronické bankovní systémy
- Kalkulace – nastavení kalkulačních vzorců a jejích průlběžná kontrola
- Rozpočet – příprava rozpočtu na roční a měsíční bázi
- Forecasting – PnL, BS, CF na měsiční bázi a operativní 12 týdenní Cash flow
- Reporting – roční, pololetní, čtvrtletní, měsíční zprávy dle českých a zahraničních standardů
- Daně – všechna daňová přiznání – právnických osob, DPH, fyzických osob,
- silniční daň, daň z nemovitostí
- Treasury – FX transakce, úvěry, spot a zajišťování
- Právní záležitosti – kontrola smluv, spolupráce s právníkem
- Zpracovávání účetních výkazů ve formátu IFRS; forecasting + sledování odchylek; sestavování rozpočtu – obrat/náklady/hospodářský výsledek; finanční a nákladové analýzy; externí a interní reporting, benchmarking;
- správa pohledávek + komunikace s dlužníky
Výroba:
- Kalkulace hotových výrobků a polotovarů
- Kontrola plánu nákupu surovin
- Řízení nákladů na výrobu produktů (plnění kalkulací)
- Provádění analýz s ohledem na předpokládané výnos
Obchod (distribuce, export):
- Sledování a management pohledávek
- Plánování financování & spolupráce s obchodem v otázkách financování
- Kontrola plánování výroby, obchodních a nákladových predikcí, plánu cash flow
- Dohled na pojištění pohledávek
- Sledování platební morálky
- Vyhodnocení kreditu zákazníků
Investice, financování, cash-flow
- Odpovědnost za kalkulace, návrhy, analýzy, vyhodnocování ROI investic a
- projektů společně s dalšími členy managementu
- Odpovědnost za provozní financování, financování a řízení investic
- Odpovědnost za jednání s bankami, dále řešení akreditivů, dokumentárních plateb, spolupráce s bankou v oblasti factoringu, péče a dohled nad profinancováním – obchod, investice, řízení vztahů s bankou
- Edukace managementu v oblasti ROI
- Provádění pravidelných analýz – stav objednávek, plán výroby, produktové plánování, vyhodnocování varovných signálů z trhu a odběratelů
- Posuzuje vztah tržby vs. plán výroby, spolurozhoduje o plánu výroby a zásobování.
Řízení odběratelů
- Sledování kvality odběratele (distributoři, velkozpracovatelé, koncový retail a
- dále jako druhý distribuční kanál – velké projekty), factoring, sledování cashflow
- Podílí se na rozhodnutích o podmínkách pro odběratele společně s obchodem
IT
SAP (účetnictví, controlling, sklady, výroba, obchod) a další systémy (zejména výrobní, např. sledování odpracovaných hodin atd.)
Údržba a rozvoj SAP a reportingových systémů
Organizace práce IT oddělení
Řízení týmu:
IT: 2 lidé, SAP systém,
Účetní oddělení: 1 hlavní účetní, 1 účetní, 2 finanční controleři (výhled + 1FC nebo 1 Úč)